Glada vuxna människor tittar in i kameran
Vi som vann pris för årets arbetslag i Stockholm stads gymnasieskolor blir dina lärare!

Spetsutbildning i musik

Inriktningen musik på estetiska programmet är en riksrekryterande spetsutbildning. För dig som vill utveckla ditt musikskapande och få en gedigen musikutbildning.

Södra Latins gymnasium erbjuder en avancerad musikutbildning. Här finns många olika sätt för dig att utveckla din musikalitet, bland annat i en omfattande ensembleverksamhet som

• symfoniorkester
  • storband
  • blåsorkester
  • kammarkör
  • stråkorkester
  • brassensemble
  • vokalensembler
  • kammarmusik
  • jazz/pop/rock-ensembler.

Om undervisningen

I undervisningen ingår individuell undervisning på ditt huvudinstrument 50 minuter i veckan och en gemensam lektion i ditt instrument varje vecka.

Du får undervisning i

• instrument/sång
  • ensemblespel/körsång
  • gehörs- och musiklära
  • musikkurser som bi-instrument
  • estetisk kommunikation
  • musikhistoria.

Du kan välja ytterligare musikkurs inom individuellt val, till exempel

• arrangering & komposition
  • musikproduktion
  • ensembleledning.

Du deltar tillsammans med andra på utbildningen eller som solist, i många olika spelningar, konserter och aftnar, både på skolan och på andra spelplatser.

Du får grundläggande behörighet till högskola med möjlighet till högre behörighet genom att läsa ytterligare kurser inom individuellt val.

Riksrekryterande spetsutbildning

• En spetsutbildning i gymnasieskolan ger dig en bredd och en fördjupning inom gymnasieskolans kurser och möjligheten att läsa högskolekurser.
  • Utbildningarna är riksrekryterande, alla i hela landet kan söka till dem.